Kommunikationsplatform

Home » Markedskommunikation » Kommunikationsplatform
Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag!

Hvad er en kommunikationsplatform?

En kommunikationsplatform er en køreplan for udarbejdelsen af en komplet kampagne. Kommunikationsplatformen indeholder alle de afsnit du gennemgår i faget, markedskommunikation på HHX. Det vil sige, at kommunikationsplatformen er hele pensum for faget, markedskommunikation på HHX.

Kommunikationsplatformen kan overordnet set betragtes som en strategidel og en handlingsplan, og den strategiske del af platformen er grundlaget for handlingsplanen.

Kommunikationsplatformens faser

Kommunikationsplatformen indeholder følgende faser:

Den strategiske del

Den strategiske del tager udgangspunkt i at undersøge markedet og her træffes de overordnede beslutninger for kampagnen.

    1. En kort markedsbeskrivelse

Her skal man medtage følgende punkter:

  • En beskrivelse af produktet
  • Virksomhedens egen position på markedet (markedsleder, nicher osv.)
  • En beskrivelse af efterspørgselsforholdene (er der et behov for det her produkt?)
  • Konkurrenceforholdene på markedet
  • Markedets forventede størrelse
    1. Målsætning og budget for kampagnen

At man kender til kampagnens mål og budget er vigtigt, inden man starter på at udarbejde en reklamekampagne, da de kreative muligheder afhænger af budgettet.

    1. Præcisering af kampagnens målgruppe

Målgruppen for kampagnen bør også kendes før der arbejdes med selve kampagnen. Målgruppen har jo betydning for budskabets indhold og udformning og for valg af medier

Handlingsplanen

Handlingsplanen skal realisere kampagne- og kommunikationsstrategien

    1. Fastlæggelse af budskabsindholdet

Budskabsindholdet omhandler de kreative virkemidler, der skal danne grundlag for den endelige udformning af budskabet.

    1. Budskabsudformningen

Her skal idéen blive til det færdige kampagnemateriale. Budskabsudformningen og indhold skal fastlægges ud fra kampagnens målgruppe.

    1. Medieplan

Oversigt over de medier man ønsker at anvende i en bestemt reklamekampagne.

      1. Planlægning af øvrige kampagneaktiviteter

(man behøver nødvendigvis ikke at tage dette punkt med i kampagnen)

En reklamekampagne følges ofte op af andre aktiviteter. Det kan fx være smagsprøver, en særlig vareopstilling osv.

Udover disse aktiviteter kan virksomheden vælge at anvende forskellige events i forbindelse med reklamekampagnen. Events er forskellige begivenheder evt. i form af sales promotionaktiviteter, der skal øge opmærksomheden på reklamekampagnen.

    1. Opstilling af tidsplan fordelt på media og budget

Tidsplanen er en køreplan for selve kampagnen. Den viser, hvornår de enkelte reklameaktiviteter skal afvikles. Tidsplanen indeholder alle aktiviteter i forbindelse med en reklamekampagne, herunder selve udarbejdelsen af kampagnematerialet.

    1. Effektmåling og kontrol af kampagnen

Effektmålingen og kontrol af kampagnen har til formål at vise, om virksomhedens reklamebudget overholdes, om reklamen har den ønskede effekt og om de enkelte aktiviteter gennemføres som planlagt.

LEAVE A COMMENT