Skydeskivemodellen

Home » Afsætning » Skydeskivemodellen
Afsætning Ingen kommentarer

[sociallocker id=”772″]

Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag!

Skydeskivemodellen

Klik for større billede!

Kort forklaring

Skydeskivemodellen bruger man til at finde ud af, hvem virksomhedens egentlige konkurrenter er. I faget, Afsætning, vil du med sikkerhed komme til at skulle analysere virksomhedens konkurrenter ved brug af denne model. Derfor vil jeg først kort forklare, og længere nede vil jeg selv komme med eksempler på analyser.

Skydeskivemodellen har fire elementer: “samme produkt til samme målgruppe”, “samme produktkategori”, “samme basale behov dækkes” og “alle produkter”.

Jo længere inde i skydeskiven man bevæger sig, jo mere snæver er konkurrencen. Ligeledes bliver konkurrencen bredere, jo længere ud fra midten man bevæger sig.

Mere information om skydeskivemodellen + eksempler

Først og fremmest vil jeg uddybe skydeskivemodellens 4 elementer. Jeg vil starte længst inde mod midten. Altså der hvor der er den mest snævre konkurrence:

– Samme produkt til samme målgruppe: Her vil virksomheden opfatte sine konkurrenter som alle andre virksomheder, der udbyder samme produkt til samme målgruppe og til nogenlunde samme pris. Et eksempel kan være en shaver fra Braun, der er i konkurrence med en shaver fra Gillette.

– Samme produktkategori: Her vil virksomheden opfatte alle virksomheder, der udbyder den samme produktkategori, som konkurrenter. Et eksempel kan igen være at Braun opfatter Philips, Panasonic og andre små virksomheder som deres konkurrenter.
Som du nok kan se, er konkurrencen altså lidt bredere, end den var ved ovenstående element.

– Samme basale behov dækkes (Maslows behovspyramide): Her vil virksomheden opfatte alle udbydere af produkter, der dækker samme behov som sine konkurrenter. Det kan nogle gange være nyttigt for virksomheden. Ofte vil produkterne være i samme prisklasse, og man kan erstatte det ene produkt med det andet. Et eksempel kan være svinekød (fysisk behov), der kan erstatte et produkt som sodavand (også fysisk behov).

– Alle produkter: Virksomheden kan også vælge at opfatte alle udbydere af hvad som helst som sine konkurrenter. Dog skal det være produkter i samme prisklasse.

 

Det første eksempel er en analyse af en virksomhed, der sælger rygsækrejser:

 

Konkurrenceniveau

Udbydere af

Samme produkt:

Rygsækrejser. For eksempel virksomheden, AdventureDK 

Samme produktkategori:

Charterrejser. For eksempel virksomheden, Star Tours.

Samme behov dækkes:

Sprogkurser. For eksempel virksomheden, Studieskolen

Behovet der skal dækkes er selvrealiseringsbehovet

Alle produkter:

B&O tv

 

Det næste eksempel er et mere konkret produkt, nemlig en analyse af New Beetle Volkswagen:

 

Konkurrenceniveau

Udbydere af

Samme produkt:

Ford Focus og Opel Vectra

Samme produktkategori:

Jaguar

Samme behov dækkes:

EU-knallert

Alle produkter:

B&O tv

[/sociallocker]