Værdikæde

Home » Afsætning » Værdikæde
Afsætning Ingen kommentarer
Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag!

Værdikæde – kort forklaring

Værdikæde

Værdikæde – afsætning

Værdikæden bruger en virksomhed til at finde ud af, hvor virksomhedens produkt skaber mest værdi for kunden. Analysen vil du stifte bekendtskab med i faget Afsætning.

Værdikæden består af en række aktiviteter der har henblik i at skabe et produkt med størst mulig værdi for kunden.

Værdikæden består af primære- og støtte aktiviteter.

 

Primære aktiviteter – værdikæde:

  • Indgående logistik (råvarer): modtagelse af komponenter og råvarer.
  • Fremstillingsproces (færdigvarer): den enkelte virksomheds produktion. Design, udvikling af komponenter og råvarer osv.
  • Udgående logistik: modtagelse af ordrer. Pakning, levering af varer osv.
  • Markedsføring og salg: omhandler de 4 p’er.
  • Service: kundeservice, support osv.

 

Støtte aktiviteter – værdikæde:

  • Virksomhedens infrastruktur: organisationskultur, ledelse og virksomheden i det daglige.
  • Menneskelige ressourcer: ansættelse, karriere, uddannelse, medarbejdernes værdier osv.
  • Teknologiske ressourcer: teknologi inden for virksomhedens produktion osv.
  • Indkøb: budget, leverandører og generelt alt hvad der skal indkøbes til virksomheden.

 

Eksempel på Harboes værdikæde

 

Primære aktiviteter:

 

Indgående logistik:

Harboe har råvareleverandører der leverer råvarer så som gær, sukker osv. til Harboes fabrikker internationalt.

 

Produktion:

Harboes fordel er deres produktion. Harboes produktion er effektiv og billig. Vi ser også, at Harboes drikkevarer i fakta og andre detailhandlere er utrolig billige i forhold til Coca Cola, Carlsberg og andre konkurrenter. Harboe har et bredt udvalg af drikkevarer. Drikkevarer som f.eks. energidrik, øl, ikke-alkoholiske drikke og juice. De udvikler løbende nye produkter. Deres sidste nye produkt er deres nye smagsvariant af X. Ray. Produktet hedder X. Ray Lemon-Mint.

        

Udgående logistik:

Harboe er en masseproducerende virksomhed. Det betyder, at de producerer deres varer i større mængder. Det vil sige, at varerne ikke produceres efter kundernes ønsker og behov. Fordelene ved at masseproducere er, at leveringstiden bliver kortere, produktion bliver billigere og, at man skaber fleksibilitet. Fleksibilitet er en vigtig fordel pga., at Harboe kan levere deres drikkevarer til enhver tid i uventede situationer med et krævende antal drikkevarer.

 

Markedsføring og salg:

Harboe samarbejder med store internationale distributører, altså virksomheder der videresælger Harboes varer. I Mellemøsten sælger Harboe ikke-alkoholiske produkter og læskedrikke på baggrund af, at der er vækst i begge produktkategorier.

I Afrika er der en stigende efterspørgsel på Harboes drikkevarer. Harboe sælger primært energidrikke og stærk øl i Afrika. Afsætningen er steget gevaldigt på det afrikanske marked. Afsætningen af blandt andet steget pga. et godt samarbejde mellem distributører og partnere der har kendskab til markedet, markedsføringen og efterspørgslen.

I Sydøstasien og Oceanien sælger Harboe også deres produkter. Her er det primært Harboes pilsnerøl og stærk øl der vækker interesse hos forbrugerne. Harboes distributører på det sydøstasiatiske marked samarbejder med store detailhandelskæder, der gør det muligt at skabe en stigende afsætning.

Harboe sælger også sine drikkevarer i Amerika. Her er det Syd- og Nordamerika der er Harboes primære markeder. Her har Harboe også samarbejdsaftaler med distributører. Mørk øl og ikke-alkoholiske drikkevarer er særlig populært i de 2 markeder.

Harboe Nordic producerer deres drikkevarer til Tyskland, Norge, Sverige, Danmark og Baltikum. Herudover producerer de også til grænsehandlen. Harboe Nordic sælger primært deres drikkevarer gennem discount-detailvirksomheder.

Harboe anvender ingen promotion. Harboes andre konkurrenter som f.eks. Coca Cola der anvender promotion på TV, annoncer og de sociale medier.

 

Service:

Harboe har siden deres grundlæggelse været baseret på samarbejde, ansvarlighed, kvaliteter og resultater. Harboe har videreført disse værdier gennem deres ekspansion der løbende vokser.

 

 

Støtte aktiviteter:

 

Virksomhedens infrastruktur:

Harboe har en international infrastruktur. Harboe samarbejder med mange internationale samarbejdspartnere. Harboes salgsorganisation, som skal drive virksomheden er konstant i opbygning. Harboe har styrket koordineringen og effektiviteten. Det har de gjort ved at lave aftaler med nye samarbejdspartnere og afslutte aftaler med andre af deres samarbejdspartnere. Nyere teknologi i Harboe har gjort det muligt at fremme deres effektivitet.

 

Menneskelige ressourcer:

Harboe lægger stor vægt på at tilbyde gode arbejdsforhold, lønforhold og karriereudvikling. Derudover lægger de også vægt på deres personale- og ledelsespolitik, som består af at der skal være balance mellem arbejdslivet og privatlivet for Harboes medarbejdere og ledelse. Harboes ledelse er baseret på værdier som ansvar og samarbejde. Disse værdier skaber virksomhedskulturen i Harboe. Harboe har videreført disse værdier i takt med deres udviklende ekspansion.

 

Teknologi:

Harboe indgår løbende nye større aftaler, herudover afvikler de også ikke-nødvendige aftaler. Det betyder f.eks., at Harboe investerer i produktionsapparater og udviklingsaktiviteter, der medfører nye markedsmuligheder, effektivitet og fleksibilitet.

 

Indkøb:

Harboe har internationale samarbejdspartnere. Harboe aftaler løbende nye aftaler med distributører, samtidig afvikler de også ældre aftaler. Det betyder, at Harboe bliver en mere konkurrencedygtig virksomhed. Det vil sige, at effektiviteten stiger, afsætningen stiger og, at Harboe vil kan sælge deres drikkevarer billigere.

LEAVE A COMMENT