Brevskabelon

  Dansk

[sociallocker id=”772″]

Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag!

BrevNår man skal skrive et brev, er der en masse formalia, som skal være i orden. Modtageren og afsenderen skal for eksempel stilles op på den rigtige måde. Det er meget vigtigt, at alt dette er på plads.

Selvom at du lever i 2014, vil du ofte opleve, at dine lærere har nogle åndssvage idéer om, hvordan et brev skal sættes op (tro mig, jeg har selv sådanne lærere). Men det nytter ikke noget at fucke det op. Du bliver nødt til at have styr på det hele, hvis du vil hive en god karakter hjem. Det bedste er at holde dig til de formalia, der er opgivet.

Brug vores brevskabelon

Jeg har lavet en brevskabelon til mig selv, som jeg altid bruger, når jeg skal skrive et brev. På den måde er jeg sikker på, at jeg har alle formalia med. Selvfølgelig kan du også få fat i skabelonen. Du kan download skabelonen til word her! Skabelonen kan også hentes som pdf fil her!

Tips til at skrive et godt brev

Engelske breve

På engelsk er man ofte mere høflig, end man er på dansk. Sørg derfor, medmindre det er et personligt brev, at være høflig. Hvis du skal skrive forretningsbreve, er det meget vigtigt med en god brevtekst, der består af 4 dele, indledning, faktadel, konklusion og afslutning.

Indledningen beskriver kort, hvorfor man skriver til modtageren. Det kan for eksempel være en korrespondance, som har været kørende i længere tid.

Faktadelen er den del af brevet, der beskriver, hvad brevet egentlig handler om. Denne del indeholder altså data, detaljer og informationer som modtageren har bedt om.

Konklusionen vil konklusionen fortælle noget om, hvad afsenderen har tænkt sig at gøre, eller hvad der forventes af modtageren.

Afslutningen er ofte meget kort. Her runder man af på en pæn og ordentlig måde.

Danske breve

Nu vil jeg forklare det vigtigste, når der skal skrives et dansk brev.

Datering: hold dig til en måde at datere på. Jeg anbefaler følgende: København 21/11/2014

Hilsen: Begynd brevet med en hilsen der passer til modtageren. Kender du modtageren rigtig godt, behøver det ikke at være ret formelt. Kender du ikke modtageren ret godt, kan du godt starte ud med en formel hilsen.

Sprog og tone: husk på hvem du skriver til! Er det din ven, behøver sproget ikke at være formelt. Men skriver du til en voksen, som du ikke kender, bliver du nødt til at skrive formelt.

Afslutning: Du kan bruge følgende afslutninger alt afhængig af modtageren: Hilsen, Med venlig hilsen, Vi ses
[/sociallocker]