[sociallocker id=”772″]
Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag! |
Præsentation
– Titel
– Forfatter
– Udgivelsesår
– Hvilken novellesamling er novellen fra?
Resume
– Ultrakort resume (maks en kvart side)
– Problemformulering
– F.eks.
– Jeg vil undersøge hvorfor….
– Jeg vil starte ud med at lave dette her, derefter vil jeg….
Analyse
-Komposition (berettermodellen)
– En novelle har ofte ikke alle dele af berettermodellen. Det betyder ikke, at man ikke skal bruge berettermodellen. Man kan uden tvivl skrive i sin analyse, at novellen indebærer en præsentation og et klimaks, men ikke en udtoning eller point of no return.
– Tag de dele af berettermodellen, der indebærer i den enkelte novelle
– Personer (karakteristik)
– Tid/sted
– Fortælleteknik
– Fortælletid (fortælletid betyder, den tid det tager at fortælle historien)
– Fortalt tid (fortalt tid betyder, hvor lang tid hele handlingen i novellen varer)
– Fortællertype (jeg-fortæller, 3. persons fortæller eller alvidende fortæller)
– Sproget (hverdagssprog, billedsprog, metaforer eller slang?)
Tema/budskab
– Temaer
– Budskab (hvad er det forfatteren vil fortælle os?)
Fortolkning
– En fortolkning er baseret på en analyse
– Skriv hvordan teksten kan eller skal forstås, en betydning i teksten og henvis til teksten
– Brug punkter fra analysen i din fortolkning
Konklusion
– De vigtigste pointer.
– F.eks.
– Jeg kan konkludere, at hovedpersonen er…
– Jeg kan også konkludere, at budskabet fortæller os at…
– Hvad vil forfatteren med novellen – provokere os? Belyse et emne? Fjerne fordomme? Give os nogen at identificere os med? Overraske os?
– Hvem er modtageren? Kunne handlingen også have fundet sted fx 10 år frem eller 20 år tilbage i tiden?
Husk at lave mange eksempler. Vis dem med citater fra teksten.
[/sociallocker]