Novelleanalyse

  Dansk

[sociallocker id=”772″]

Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag!

Præsentation

 

– Titel

– Forfatter

– Udgivelsesår

– Hvilken novellesamling er novellen fra?

 

 

Resume

 

– Ultrakort resume (maks en kvart side)

– Problemformulering

– F.eks.

       – Jeg vil undersøge hvorfor….

       – Jeg vil starte ud med at lave dette her, derefter vil jeg….

 

 

Analyse

berettermodellen

-Komposition (berettermodellen)

       – En novelle har ofte ikke alle dele af berettermodellen. Det betyder ikke, at man ikke skal bruge berettermodellen. Man kan uden tvivl skrive i sin analyse, at novellen indebærer en præsentation og et klimaks, men ikke en udtoning eller point of no return.

       – Tag de dele af berettermodellen, der indebærer i den enkelte novelle

– Personer (karakteristik)

– Tid/sted

– Fortælleteknik

       – Fortælletid     (fortælletid betyder, den tid det tager at fortælle historien)

       – Fortalt tid       (fortalt tid betyder, hvor lang tid hele handlingen i novellen varer)

       – Fortællertype (jeg-fortæller, 3. persons fortæller eller alvidende fortæller)

– Sproget (hverdagssprog, billedsprog, metaforer eller slang?)

 

 

Tema/budskab

 

– Temaer

– Budskab (hvad er det forfatteren vil fortælle os?)

 

 

Fortolkning

 

– En fortolkning er baseret på en analyse

– Skriv hvordan teksten kan eller skal forstås, en betydning i teksten og henvis til teksten

– Brug punkter fra analysen i din fortolkning

 

 

Konklusion

 

– De vigtigste pointer.

– F.eks.

       – Jeg kan konkludere, at hovedpersonen er…

       – Jeg kan også konkludere, at budskabet fortæller os at…

 

– Hvad vil forfatteren med novellen – provokere os? Belyse et emne? Fjerne fordomme? Give os nogen at identificere os med? Overraske os?

– Hvem er modtageren? Kunne handlingen også have fundet sted fx 10 år frem eller 20 år tilbage i tiden?

 

 

Husk at lave mange eksempler. Vis dem med citater fra teksten.
[/sociallocker]

LEAVE A COMMENT