[sociallocker id=”772″]
Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag! |
Forklaring af en virksomhedsbeskrivelse
En virksomhedsbeskrivelse laves for at læreren kan danne sig et overblik over den valgte/selvvalgte virksomhed.
En virksomhedsbeskrivelse indeholder simple oplysninger af den valgte virksomhed. F.eks. historie, antal ansatte, antal filialer, antal datterselskaber, omsætning/løn, branche, produkter, ejerforhold, virksomhedstype, marked, virksomhedskoncept, målgruppe, de 4 p’er, konkurrenter osv.
Det er en fordel at vælge en anerkendt virksomhed, da det ofte er problemfrit at finde informationer/oplysninger om en velbekendt virksomhed.
En virksomhedsbeskrivelse vil som minimum indeholde disse punkter nedenfor:
– Historie
– Ejerforhold
– Antal ansatte, filialer, antal datterselskaber m.m.
– Virksomhedstype
– Løn/omsætning
– Branche
– Marked
– Virksomhedskoncept
– Produkter
– Målgruppe
– De 4 p’er
– Konkurrenter
Download vores skabelon til virksomhedsbeskrivelse
Download vores skabelon til virksomhedsbeskrivelse.
Eksempler på en virksomhedsbeskrivelse
Virksomhedsbeskrivelse af Novo Nordisk
Novo Nordisk tager sin begyndelse i 1923. August Krogh, Marie Krogh og Hans Christian Hagedorn grundlagde Nordisk Insulinlaboratorium i foråret 1923. I marts 1923 fik de første patienter mulighed for at afprøve insulinen fra Nordisk Insulinlaboratorium. Siden da begyndte insulinproduktionen at stige, og de etablerede hastigt en ny virksomhed – Novo. De to virksomheder voksede gevaldigt. De udviklede også deres forretningsområder. I 1989 blev Nordisk og Novo fusioneret til Novo Nordisk A/S. Novo Nordisk blev delt i tre fribårne selskaber inden for Novo Gruppen i år 2000.
Novo Nordisk har hovedkontor i Bagsværd i Danmark. Novo Nordisk har produktionsanlæg i seks lande. De markedsfører produkter i 180 lande. De har filialer og medarbejdere i 75 lande. Novo Nordisk har 38.436 medarbejdere heraf 16.027 i Danmark.
Novo Nordisk er et aktieselskab og en produktionsvirksomhed. Novo A/S har tre datterselskaber: Novo Nordisk Fonden, Novo Nordisk A/S og Novozymes A/S.
Novo Nordisk omsætter for 83,572 mia. kr. om året (2013). Diabetes produkterne står for cirka 72% af omsætningen, som svarer til 38,743 mia. kr. (2004). Europa står for 40% af salget, og Nordamerika står for 25% af salget. Lars Rebien Sørensen – der er administrerende direktør – tjener årligt 19,3 millioner kroner (2013).
Den overordnede branche er medicinalindustrien. Herefter kan vi tilføje underbrancher så som diabetesbehandling og insulin.
Novo Nordisk hører inden for B-2-B markedet. B-2-B markedet har tre forskellige undermarkeder. Her hører Novo Nordisk under det industrielle marked, fordi de indkøber varer, der indgår direkte og indirekte ved fremstilling af deres produkter.
Novo Nordisk er en produktionsvirksomhed, der ikke reklamerer for deres produkter. Derfor kan det være vanskeligt at placere dem under et koncept. Det samfundsmæssige koncept og markedsføringskonceptet har nogle træk, som relaterer til Novo Nordisk.
Novo Nordisk producerer produkter, der er af god kvalitet. Deres forbrugere tænker langsigtet. Det er markedsføringskonceptets tankegang.
Novo Nordisk producerer produkter til at helbrede mennesker med forskellige sygdomme. Det kan præge samfundet, hvis ikke disse mennesker får deres medicin. Det er det samfundsmæssige koncepts tankegang.
Derfor vil jeg mene, at Novo Nordisk har visse træk, der indgår i markedsføringskonceptet og det samfundsmæssige koncept.
Novo Nordisk producerer insulinprodukter, diabetesprodukter, væksthormonprodukter osv. Målgruppen er overordnet personer, som er ramt af disse sygdomme.
Novo Nordisk prioriterer produkt, pris og distribution højst. Promotion er ikke et vigtig handlingsparameter for virksomhedens omsætning og overskud. Desuden anvender de overhovedet ikke promotion. Kvalitet, mærkenavn, sortiment, pris og beliggenhed er betydelig for deres omsætning og overskud.
Novo Nordisk er præget af konkurrenter. Derfor er der konstant udvikling og forskning i virksomheden. Novo Nordisk har konkurrenter som f.eks. Pharmacia & Upjohn, Eli Lilly og Astra.
Virksomhedsbeskrivelse af Harboe
Harboe blev grundlagt i 1883 i Skælskør af tre folk ved navn Jørgen Harboe, Adolph Harboe og Jørgen Lotz. Harboe har stadig sit hovedkontor i Skælskør. Harboe var kaldet Harboe og Lotz da virksomheden blev grundlagt. På det tidspunkt var Harboe kun interesseret i at producere øl. I 1949 ændrede virksomheden deres navn til Harboes Bryggeri. Harboe blev omdannet til et aktieselskab i 1989.
Siden da har Harboe udvidet deres markedet ved at producere energidrikke, sodavand, læskedrikke, juice osv.
Harboes produkter bliver solgt gennem detailhandlere. Blandt andet Fakta, Aldi og Bilka.
Harboe har otte datterselskaber, 12.064 medarbejdere og sælger sine produkter i mere end 90 lande. Harboe er en produktionsvirksomhed.
Harboes overordnet branche er drikkevarer. Harboe er en produktionsvirksomhed der videresælger deres varer til andre virksomheder, derfor er der tale om B2B-markedet. Delmarkedet er det industrielle marked, fordi Harboes indkøb af varer indgår direkte og indirekte i deres produktion.
Harboes produkter ligger på det heterogene marked. Harboes drikkevarer er differentieret. Det vil sige, at forbrugerne i dette tilfælde tænker på mærke og kvalitet. Harboes produkter er præget af præferencer, og derfor ligger Harboes produkter på det heterogene marked.
Harboe benytter produktionskonceptet. Produktionskonceptet tager udgangspunkt i lave priser, effektiv produktion og, at produkter kan købes i mange detailhandlere. Harboe har en effektiv produktion, Harboes produkter kan købes i adskillige detailbutikker og Harboes produkter er discount.
Deres produkter er øl, maltbaserede drikke uden alkohol, alkoholfri mørk malt, energidrikke, juice, cider og sodavand.
Harboes produkter har forskellige målgrupper. Et par af Harboes produkter bliver beskrevet senere i rapporten.
Harboe har et bredt udvalg af produkter blandt andet øl og sodavand. Harboe producerer drikkevarer til lave priser. Mange af Harboes konkurrenter producerer drikkevarer til en højere pris. Harboe sælger sine produkter internationalt. Harboe promoverer ikke sine produkter.
Harboe er placeret på et marked med stor konkurrence. Harboe er præget af sine konkurrenter som blandt andet er Coca Cola og Carlsberg.
McDonald´s virksomhedsbeskrivelse
McDonald´s er et multinationalt selskab, som tog sin start tilbage i 1940.[1][2] Der er tale om to brødre, Dick og Mac McDonald, som startede eventyret. Den første restaurant var en barbeque restaurant. Otte år efter blev McDonald´s grundlagt.
Efter åbningen af McDonald´s blev en sælger ved navn Ray Kroc interesseret i brødrenes virksomhed, og dette endte ud i, at han blev franchise agent i 1954. Året efter åbnede han en MacDonald´s restaurant i Des Plaines, Illinois. [1]
I 1967 blev den første MacDonald´s uden for USA åbnet. Det var også i 1967, at maskotten kom til at hedde Ronald McDonald. Først i 1981 kom MacDonald´s til Danmark. [1]
I dag er McDonald´s en af verdens største fastfoodkæder og har over 31.000 restauranter[1] på verdensplan.
McDonald´s har desuden hovedsæde i Oak Brook, Illinois, USA. [1]
McDonald´s restauranter kan findes i 119 forskellige lande. Virksomheden har 84 filialer i Danmark. Antallet af medarbejdere var i 2013 på 440.000. [1]
McDonald´s Danmark er et anpartsselskab og et datterselskab af McDonald´s Corporation. McDonald´s Corporation er et amerikansk børsnoteret aktieselskab. [1]
McDonald´s er en servicevirksomhed[3], idet at McDonald´s er en restaurant. Selvom McDonald´s sælger fysiske produkter i form af mad, så er der stadig tale om en servicevirksomhed.
Ser man på McDonald´s økonomi, så er der også tale om en omsætning for 2013 på $28.1057 | Driftsresultat for 2013: $8.7643 | Nettoindtægt for 2013: $5.5859 | Aktiver i alt: $36.6263 | Egenkapital: $16.0097[4]
Med hensyn til branche vil jeg anse McDonald´s for at være i fastfood-branchen.
McDonald´s sælger deres varer på B2C-markedet, idet at det er den endelige forbruger, som er kunden.
Hovedsageligt arbejder McDonald´s ud fra produktionskonceptet. Dette kan ses, da forbrugerne foretrækker at købe produkterne i mange forskellige forretninger/restauranter og til lave priser. Man kan også argumentere for salgskonceptet, da McDonald’s skaber overskud gennem en stor slagvolumen.
McDonald’s sælger fastfood, og maden består mest af burgere. McDonald’s tilbyder forskellige menuer, som indeholder en form for drikkelse, burger og tilbehør. I dag er det også muligt at købe sunde måltider som f.eks. salater og wraps. Deres wraps er desuden nøglehulsmærket. Også McDonald´s desserter er blevet populære.
McDonald’s har en meget bred målgruppe, da de ønsker at sælge mad, som falder i alles smag. I tv-spots fokuserer McDonald´s meget på at tiltrække børnefamilier. Man ser ofte tv-reklamer, hvor et barn og en forælder er involveret.
McDonald’s forsøger også på at tiltrække de unge. F.eks. betalte McDonald´s mange penge for at få indspillet ”I´m lovin it” med Justin Timberlake.
McDonald´s forsøger at gøre deres mad attraktiv ved hjælp af indpakning. Hvis vi f.eks. ser på deres Happy Meals, så gør de meget ud af, at man får en stor og lækker boks samt et stykke legetøj med i købet.
McDonald’s havde i en periode også meget stort fokus på service og garanti. Hvis man ikke fik sin mad inden for et par minutter, så skulle man ikke betale noget.
McDonald´s restauranterne findes overalt i verden. Uanset om du er i Italien eller Sverige, så vil du kunne finde en McDonald´s inden for få kilometer. Virksomhedens restauranter ligger ofte i midtbyen, ved lufthavne eller motorveje. Dette er også nogle beliggenheder, som McDonald´s er kendte for.
Ser man på virksomhedens promotion, er der ingen tvivl om, at deres verdenskendte maskot, Ronald McDonald, har haft stor betydning for McDonald´s. Hver gang der reklameres i TV spiller maskotten en rolle, og det gør også, at børnene kender til ham. Dette skaber selvfølgelig præferencer.
Det er også værd at nævne, at McDonald´s også vinder på deres lave priser. Deres mad koster meget lidt, og med deres Coinoffers er det blevet endnu billigere for forbrugerne at købe fastfood fra McDonald´s.
Ser man på McDonald´s konkurrenter, så vil jeg helt klart mene, at Burger King og KFC (Kentucky Fried Chicken) er McDonald´s største konkurrenter. Disse fastfood-kæder tilbyder nogenlunde samme produkter til nogenlunde samme priser. Sunset Boulevard, Subway og Domino´s Pizza kan nævnes som andre betydelige konkurrenter.
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/McDonald%27s
[2] http://www.aboutmcdonalds.com/mcd/our_company/mcdonalds_history_timeline.html?DCSext.destination=http://www.aboutmcdonalds.com/mcd/our_company/mcd_history.html
[3] http://www.mcdonalds.dk/dk/Nyheder/Nyheder/News_pages/danmarks-bedste-3-aar.html
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/McDonald%27s
[/sociallocker]