Virksomhedskoncepter

  Afsætning

[sociallocker id=”772″]

Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag!

Kort forklaring

Et koncept, og i dette tilfælde et virksomhedskoncept, er en form for køreplan for virksomheden. Virkomhedskoncepter indeholder nogle retningslinjer for virksomhedens drift og markedsføring.

Produktionskonceptet: Kunderne skal have produkterne i mange forretninger og til en lav pris. Derfor er det vigtigt med en effektiv produktion, hvilket vil sige at der skal lave omkostninger og få varianter til. (virksomheder der sælger lavprisprodukter eller ensartede produkter).

Salgskonceptet: at skabe overskud ved at sælge rigtig mange varer. Der fokuseres mere på markedsføringen og dét at få solgt produktet, end ren faktisk selve produktet.

Markedsføringskonceptet: Man begynder at tænke på kundernes behov. Derfor betyder det også at kundernes ønsker og behov er afgørende for produktudviklingen. 3 vigtige faktorer er Kundeorientering, Koordinerede aktiviteter (at alle er indstillet på at skabe kundetilfredshed) og Målopfyldelse (alle er med på at virksomhedens mål kan opnås via kundetilfredshed).

Det samfundsmæssige koncept: Virksomhederne skal tage hensyn til kundernes aktuelle ønsker og samfundets langsigtede interesser. Her er en klassiker Miljøet i form af CO2-udledning. Det kan også være økologi.

En-til-en konceptet: Produktet er tilpasset den enkelte kunde. Fx når du kan designe din egen t-shirt eller skateboard.

Yderligere information

Produktionskonceptet blev specielt brug tilbage i 1850´erne hvor at man fremstillede mange varer i hånden. Fx hvis man skulle have et nyt skab.

Salgskonceptet begyndte man at bruge i 1920 hvor man begyndte at fokusere på at øge salget og bruge markedsføring. Derfor begyndte man at markedsføre meget aggressivt (aggressiv markedsføring indeholder produktets egenskab og pris. Der fokuseres altså på gode tilbud og så gælder det ellers bare om at få solgt produktet i en fart!)

Markedsføringskonceptet kom frem i midten af 1950´erne, hvor virksomhederne begynder at opdage at den aggressive tilgang til salg af produkterne ikke altid skaber tilfredse kunder. Man bliver altså klar over at kundetilfredshed kan skabe mere omsætning i det lange løb.

Forskel på salgskoncept og markedsføringskoncept: salgskonceptet fokusere på at sælge så mange produkter som muligt via aggressiv markedsføring hvorimod markedsføringskonceptet fokuserer på kundernes behov og på at der er kundetilfredshed. Overskuddet ved markedsføringskonceptet skabes ved at have stamkunder.

Det samfundsmæssige koncept viste sig først frem i 1990´erne. For eksempel er økologiske produkter (som mæl eller tøj) et godt eksempel på det samfundsmæssige koncept. Massemedierne begyndte også at interessere sig for hvordan produktionen foregik. Det er altså også et spørgsmål om etik.

En-til-en konceptet er noget vi startede med at stifte bekendskab med omkring år 2000. Der er fokus på den enkelte kunde, at ydelsen/produktet er tilpasset, at der foregår individuel kommunikation og at fortjenesten opnås ved et langsigtet samarbejde. Internettet er en fantastisk måde at bruge dette virksomhedskoncept på. Du kan for eksempel designe dine egne sko med Nike ID. Du kan sågar designe din egen t-shirt og du kan bygge din egen computer.
[/sociallocker]