De 4 p´er

  Afsætning

[sociallocker id=”772″]

Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag!

Kort forklaring

klik for større billede

klik for større billede

Som ny HHX elev er de 4 p´er noget af det første, du kommer til at kende til. De 4 p´er står for følgende:

  • Produkt (product)
  • Pris (price)
  • Distribution (place)
  • Promotion (markedsføring)

Fælles for dem alle er, at de starter med et p i hvert ord (dog ikke “distribution” på dansk).

De 4 p´er er nogle handlingsparametre, som virksomheden kan anvende for at nå mål, de har sat sig (f.eks. overskud og omsætning).

De 4 p´er udgør virksomhedens markedsføring. Det vil sige, at man ved hjælp af de 4 p´er kan påvirke markedsføringen.

Yderlig information

Hovedparametrene er allerede nævnt (Pris, produkt, place og promotion). For at gøre de 4 p´er mere konkrete har man inddelt dem i del-parametre:

Produkt

  • Selve produktet (funktion, kvalitet, design, emballage og mærkenavn)
  • Sortiment
  • Service
  • Garanti

Pris

  • Prisfastsættelse
  • Rabat
  • Kredit
  • Betalingsbetingelser

Place / Distribution

  • Kanaltype
  • Antal kanaler
  • Beliggenhed
  • Kanalens opgaver

Promotion

  • Reklame
  • Sales promotion
  • PR
  • Personligt salg
  • Direct Marketing
  • Online markedsføring

Det er altså alle sammen nogle handlingsparametre, som virksomheden selv fastlægger. Derudover har de også betydning for afsætningen (salget).

Eksempel – Kildemoes A/S

Lad os tage fat i Kildemoes A/S.

Når Kildemoes markedsfører skal deres nye racercykel, vil produktparametrene spille en rolle. For eksempel får cyklen et bestemt design, nogle bestemte farver og den får et navn. Derudover fastlægger Kildemoes også salgsprisen for cyklen. Der bliver også taget stilling til hvilke forhandlere, der skal sælge den nye cykel. Cyklen skal også markedsføres i cykelblade, deres eget katalog, på nettet og i tv´et.

Allerede nu har virksomheden nogle grunde til, at forbrugeren skal købe produktet.

 

Eksempel – Harboe

 

Produkt

Harboe har flere bryggerier placeret i forskellige lande. Disse bryggerier producerer billige drikkevarer som bl.a. energidrikke og øl. Harboes brands er discount. Harboe er især kendt for deres brand, Bear Beer. Bear Beer kan købes i mange forskellige varianter. Bear Beer har sat sig utrolig godt på ølmarkedet. I vintersæsonen producerer Harboe julebryg. Harboe producerer produkter i følgende kategorier: Øl, maltbaserede drikke uden alkohol, alkoholfri mørk malt, energidrikke, juice, cider og sodavand.

 

Pris

Harboe lægger stor vægt på at sælge deres produkter billigere end sine konkurrenter. Det er den primære årsag, hvorfor Harboes drikkevarer er discount.

 

Distribution (place)

Harboes hovedkvarter er Harboes Bryggeri der er placeret i Skælskør. Harboe har flere bryggerier internationalt. Siden Harboe sælger sine produkter på internationale markeder, kan transportafgiften være forholdsvis høj for virksomheden. Internationale bryggerier betyder også international distribution. Harboe distribuerer internationalt.

 

Promotion

Harboe promoverer sig ikke på nogen måde. Harboe sælger sine produkter internationalt, bl.a. i Mellemøsten, Sydafrika, Sydøstasien m.fl.

 

 

Eksempel – McDonald’s

 

Produkt:

McDonald’s restauranter er placeret på internationalt plan. Disse restauranter laver forskelligt fastfood som blandt andet pomfritter, burgere og sodavand. McDonald’s er især blevet kendt for sit coinoffers sortiment (10-20 kroner for et produkt), som blandt andet består af den velkendte cheeseburger, hamburger, chili cheese top osv. Udover at McDonald’s har sit standard menukort, udkommer der hvert måned en ny burger til menukortet, som efter en måned bliver udskiftet med en ny burger. Endvidere sælger McDonald’s også morgenmad (æg, rundstykker, toast og andet).

 

Pris

McDonald’s lægger stor vægt på deres priser. Det ses via deres promotion. McDonald’s går efter at kunne tilfredsstille alle og enhver med sine priser. Generelt vil man kalde priserne hos McDonald’s for lave priser. Hvis vi ser priserne for en anden synsvinkel, forandres priserne. F.eks. Burger King, som er McDonald’s største konkurrent har mad og drikkelse til den samme prisklasse som McDonald’s.

 

Distribution (place)

McDonald’s hovedkontor befinder sig i Oak Brook, Illinois. Endvidere har McDonald’s placeret sine restauranter internationalt. McDonald’s sælger sit mad og drikkelse i forskellige lande/markeder. Det betyder, at McDonald’s distribuerer internationalt.

 

Promotion

McDonald’s promoverer internationalt på tv, radio, de sociale medier osv. McDonald’s anvender stort set alle markedsføringsredskaber. På Youtube har McDonald’s fået stor opmærksomhed for deres reklamefilm. Endvidere har McDonald’s sin egen app, hvor potentielle kunder kan vinde mad og drikkelse ved at vinde spil i app’en. Det har McDonald’s haft særlig stor succes med, og derfor er app’en stadig tilgængelig.
[/sociallocker]