[sociallocker id=”772″]
Vil du have lektiehjælp og bedre karakterer? Køb et abonnement hos restudy og lær pensum i alle fag! |
Definition af multiplikatoreffekten
Det er den gangestørrelse, som viser, hvor mange gange større den samlede effekt er i forhold til starteffekten.
Multiplikatoreffekten er effekten fra en efterspørgsel på danske varer, som efterfølgende vil øge produktionen, indkomsten vil stige og sådan kan vi blive ved i evigheder (ses på billedet nedenfor).
Det er et udtryk som anvendes især i international økonomi.
Anvendes størstedelen af forbruget på udenlandske varer, skabes der kun en mindre stigning i den danske produktion, og dermed en mindre indkomststigning.
Hvis forbrugerne i det enkelte land ikke forbruger mere på landets produkter, men derimod på udlandendes produkter, så vil der ikke ske nogen effekt. Forbruget skal ske i det enkelte land før, at der vil opstå en effekt.
God huskeregel: Jo større del der importeres, jo mindre bliver multiplikatoren.
Fordele og ulemper
Fordele:
– På kort sigt er multiplikatoreffekten en utrolig god ide til at sætte gang i væksten i Danmark
Ulemper:
– På længere sigt vil effekten skabe høje priser på grund af den enorme stigning i BNP, og der vil altså opstå inflation.
– Konkurrenceevnen falder, da vores prisniveau i Danmark er alt for højt, og derfor falder eksporten
– Det vil sige, at betalingsbalancen forværres, som kun er skidt for Danmarks økonomi
Eksempler på beregning af multiplikatoreffekten
Hvad er multiplikatoreffekten, hvis indkomststigningen i første omgang er på 3 mia. kroner., og den samlede indkomststigning ender på 6 mia kroner?
Her er multiplikatoreffekten 2, da indkomststigningen er steget med det dobbelte.
Hvad er multiplikatoreffekten, hvis indkomststigningen i første omgang er på 5 mia. kroner, og den samlede indkomststigning ender på 6 mia. kroner?
Her vil multiplikatoreffekten være 1.2, da indkomsten stiger med 20%.
Forhold der påvirker multiplikatoreffekten
Påvirkningen af multiplikatoreffekten afhænger af hvilket land man bor i. De 2 primære forhold som påvirker multiplikatoreffekten er skattesatsen i et land og opsparing.
- Hvor meget man betaler i skat
Hvis skatten er høj i et land, vil multiplikatoreffekten blive lille, da forbrugerne får en lille sum penge mere til deres forbrug.
Hvis skatten er lav i et land, vil multiplikatoreffekten blive stor, da forbrugerne kan bruge flere penge.
- Hvor meget man sparer
Hvis multiplikatoreffekten starter i et land, hvor forbrugerne er nødsaget til at spare deres penge, grundet økonomisk krise (f.eks. Grækenland), så bliver effekten lille.
Men hvis multiplikatoreffekten starter i et land, hvor forbrugerne ikke er nødsaget til at spare penge op, vil effekten blive stor, da forbrugerne har rig mulighed for at bruge deres penge.
[/sociallocker]